Thursday, December 29, 2011

JALAN-JALAN KE KEBUN DEGHOYAN ...

Assalamualaikum,
Selamat petang semua.Petang-petang ni makan apa?Kalau makan roti cicah kuah durian fuhhh...marvelous!!!Sebut pasal durian ni kan...awal bulan 12 haritu, mmg tgh musim durian kat Perak ni.Paling banyak kat Kuala Kangsar la.Kat daerah lain di Perak ni takde rasanya.Kebetulan pulak Opah saya ada kebun deghoyan kat Kuala kangsar tu maka dengan wajah berbunga2 saya dan en. suami pun pegi la balik kg bersama mak,bapa saudara dan Opah saya.(opah saya menetap di Ipoh ,kebunnya di KKangsar).Kebun opah saya ni di kg. Senggang K.Kangsar.Dah agak lama kami tak balik kg. Senggang ni sebenonya sbb opah pun duduk di Ipoh.


Sampai je kat kampung terus pegi ke kebun.Ingatkan boleh terus masuk kebun cari durian,rupanya kena berjalan masuk (bukan naik kereta ye)dan kena jalan lebih kurang 100meter jugaklah nak masuk dalam kebun tu.Pulak tu jalan masuknya punya la mencabar..dengan lecah sbb mlmnya hujan,lepas tu jalannya kecik mcm lorong.5 minit pertama saya berjalan dah rasa macam nak patah balik je... tapi bila tengok mak saya selamba je berjalan,alamak!!malunya saya kalau patah balik.Akhirnya smpai jugak masuk ke dalam kebun tu.


jalan nak ke kebun durian
mak saya tengah mendahului

durian dah berlonggok depan kebun

ni la kebunnya

langsat pun ada

masa utk mengutip durian yg dah luruh

makan kat dalam kebun tu jugak ...tak nyempat2..

langsat sekotak

mari berkelah

sebahagian durian yg dah di bawa keluar dari kebun

sesi pengagihan durian

labu sayung yg top di K.kangsar
Memang seronok tengok berlonggok durian free depan mata.Selalu tengok durian yg dijual je.Satu bonet penuh la durian di bawa balik ke Ipoh.Memang puas hati.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudilah mengomen kat sini ye...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...