Saturday, November 27, 2010

JOM BUAT AISKRIM SNDIRI!!

Biar betul buat aiskrim pun nak bagitau org ke cik me oii...bukan susah pun beli plastik aiskrim pjg tu buat air sirap pastu masuk dlm plastik tu pastu ikat..pasti masuk dlm peti ais kat tmpt beku tu...4 ...5..jam tadaaaaa....dah siap eskem malaysia...perasa sirap...
wow kalerful..ni bukan aku buat...aku pinjam kat En. google
Tapi sbnrnya aku nak bagitau korang mcmana nak buat aiskrim mnggunakan kek....bukan nak buat kek pastu letak aiskrim atau buat aiskrim pastu mkn dgn kek ok..Resepi ni aku tertengok kat tv mmg terkesima la kejap bila tgk eskrem tu mnjadi-jadi penuh berkrim di sukai ramai dgn lembutnya...ala-ala eskrem baskin robin tu..korang bayangkan akak tu guna kek nak buat aiskrim tu dan hasilnya oh mai got....terbeliak bijik mata aku smbil menelan-nelan air liur tgk kesedapan kek tu...
lalu aku pun di suatu hari cuba la nak buat aiskrim tu...kebetulan aku ada beli sebijik kek butter ni sbb teringin nak mkn tp haisssyyhh tak sedap lngsung..rupa je menarik.Tu la..dah tau suka mkn kek taknak blajo...hamek ko...so sbb taknak jd geng syaiton yg direjam..aku rasa baik aku buat eskrem mcm akak dlm tivi tuh...
Bahan-bahannya:
1.Kek yg dah tak dpt smbutan kat umah @ kek tak sedap kat tekak korang @ kek korang buat takjadi   (apa-apa kek pun takpe jgn guna kek buah@ kek yg rentung je...),@kek yg sedap pun boleh..apa salahnye...
2.Susu segar/susu cair,
3.Esen vanilla.
4.Kalau nak buat aiskrim coklat bleh bubuh serbuk koko/milo sukati korang la
5.Kalau nak buat perasa strawberi bleh bubuh pencelup merah dgn perisa strawberi
6.Coklet rice,coklet chip untuk ditabur-tabur...atas aiskrim..
Cara-caranya senang je...cmpurkan semua bhn2 kat atas tu dlm blender..dan blender smpai halus smbil-smbil rasa dgn tgn (pastikan off dulu blnder taim rasa tu) ...tp kalau dah blender halus pun  kek tu masih berbijik-bijik ala-ala serbuk jgn risau kejadian biasa je tu..oh ya...sukatan dia korang agak2 je...jgn risau ..yg penting susu tu kena lebih skit supaya aiskrim tu lembut brkrim...ala...agak2 je..jgn risau.Esen vanilla tu bubuh 1 sudu besar.kalau nak lebih pun boleh gak.kalau rasa adunan tu tawar bleh tmbah gula ikut kemanisan korang.
Pastu masuk dlm bekas...dan masuk dlm peti ais.tunggu smpai beku.
ni kek butter ni
Pastu kan bila aiskrim tu dah keras korang blender lagi skali smpai korang puas hati tahap .kehalusan aiskrim tu pastu masuk balik dlm peti ais..tunggu smpai keras.kalau korang tak puas hati nak bagi aiskrim tu nmpak gebu berkrim korang boleh blender byk kali..bila dah keras ...blender ..keras... blender..lagi (mcm apa.. je ayat aku nih...haiipp..haiip...jgn pikir yg bukan2 ye..)pastu tabur la coklat chip ke..coklat rice ke sblum di sejuk beku utk kali terakhir..and finally..bila dah keras opsss beku.. aiskrim tu sile lah mnjamu selera..smbil berbangga dgn aiskrim yg korang buat ala-ala eskrem baskin robin yg mahal giler tuh...
Percubaan pertama ni. Aiskrim vanilla coklat cip
Percubaan ke2.Aiskrim coklat rice.guna kek yg sama,Tgk gmbo kek  kat atas.Bubuh dlm bekas kecik
Amacam..ada berani nak cuba?cube la...cube la....sedap oo..wpun korang kata ala baik beli aiskrim takyah susah2 nak buat ataupun korang kata aku byk duit baik aku beli je aiskrim kat giant tu lagi best...(fuhh...caya la korang)..tak kisah la...cuma nak kongsi je...supaya kek yg selalu tak abis tu di recycle (fuh...sains la pulak)jadi eskrem..yg meletoppp...Meletop kan dpt mkn kek dpt mkn eskrem jugak..Babaiiiiii!!!

3 comments:

  1. mcm best je kak mimi aiskrim tu..nak try la...nyummy...

    ReplyDelete
  2. yummy...nanti boleh cuba! yeayyy hujan makan eskrem!

    ReplyDelete
  3. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh!

    superb.

    tengs ehh.nnnti nak try laa. :)

    ReplyDelete

Sudi-sudilah mengomen kat sini ye...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...